Kaksoismäntämoottori


Kuva Pauli Ylikoski

Kaksoismäntämoottorin isänä pidetään Johan Puchia. Tässä moottorityypissä yhtä palotilaa kohti on kaksi sylinteriä. Ylösvirtauskanavat, eli tuore seos tulee vain toiseen sylinteriin, ja pakokaasut poistuvat toisessta. Mäntien vaihe-eron avulla saadaan edulliset imu- ja pakokanavien avautumishetket. Rakenteella voidaan estää tuoreen seoksen karkaaminen (kaksitahtisen vakioriesa) pakokanavaan. Moottorin hyötysuhde paranee, moottorista tulee taloudellisempi ja sen sitkeys kasvaa.

Kaksoismäntämoottoreita on valmistettu 1920 luvulta 1950 luvun puoliväliin asti. Moottorikoot ovat olleet 125 cm3 - 500 cm3.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti